 |
 |
|
 |
 |
Skrivet om Percivals böcker
"Lovely music right through" (Ljuvlig musik rakt igenom). The Swedish writer
Carl-Göran Ekerwald wrote this after having read Letters to Shanti 2014.
UR EN RECENSION AV BOKEN TEMA PÅ TIDEN
Detta diktepos utgavs första gången 1971. Det är en väl komponerad text med tidlösa metaforer som med lätthet rör sig över kontinenter och kulturernas gemensamma nämnare i sitt utforskande och berörande av livets grundläggande villkor. "Vad återstår egentligen av den skapelse som pågår?" Orden får energi i motsatsparens spänningsfält och sammansättning, gestaltningen färdas från födelse till död och bereder ett rum för en ovanlig mental resa där också naturen har sin plats.
"Sinnenas gränslösa geografi". Historien och framtiden möts i nutid; individens inre sammanflätas med det yttre och globala. Avgörande frågor formuleras, verkligheten förtätas och en insiktsfull acceptans skymtar fram. I detta uppvaknande ses orden, bilden, rytmen och rörelsen som avgörande beståndsdelar. Eftertexterna ger ytterligare tankar och perspektiv på innehållet. En inspirerande, krävande och intressant bok.
Mats Linderoth, BTJ
Utgivare: www.dejavubok.se
Utgivningsår: 2011
Mer information: gå till menyn och klicka på "Boknytt. Tre titlar!"
Ur en recension av Västerlandsfärden. En hednisk historia
”Den här tankeromanen är en reviderad nyutgåva av boken Västerlandsfärden, 1965. Vi möter berättarjaget, den svenske kamelskötaren, som färdas genom Sverige tillsammans med akademikern Francis, från Sudan; de möter människor och platser i ett utforskande av det meningsfullt autentiska bortom trivialiteter, teknikaliteter och pengajakt. ’Min ledstjärna heter Uppriktighet.’ Samtidigt med den inre och yttre resan analyseras rytmens, dansens, tystnadens, naturens, tomrummets och formens betydelse och dess uppenbara kontrast till det exakta faktainsamlandet. Realiteter, reflektioner, tankar, filosofier, ord, bryts mot varandra oberoende av tid och rum, och utmynnar i en utopisk stad. Språket har en flödande friskhet i tonen och attityden. ’Jag vet inte hur det kommer att sluta. Men det kommer att upphöra.’ En intressant, civilisationskritisk, läsvärd och fortfarande aktuell bok som komplicerar tillvarons frågeställningar, synliggör tänkandets grundläggande konturer och vidrör existensens eviga frågor."
Mats Linderoth (BTJ mars 2010)
Benny Holmberg skriver i Tidningen Kulturen:
Denna bok liknar inget jag tidigare läst. Den associativa färden genom tid och rum går inte bara över stock och sten utan också över nutid och dåtid, verklighet och fantasi, genom medvetandet och ned i undermedvetandet i en inre och yttre färd. Jag har alltid tyckt mycket om den franske Nobelpristagaren Claude Simons girlanger till meningar som lindar sig som associerande blomsterrankor runt medvetandet och far iväg i frossande varseblivningsorgier bort i eviga parenteser. På samma sätt uppstår kalejdoskopeffekter och spegellösningar genom Percivals associationsteknik som blir till minnesbildernas dans där situationsnedslagen i en dåtid länkas i kedjor och bär iväg musikaliskt med teman och omtagningar i ett slags partitur av komposition med alla små associationer, upprepningar som dyker upp, ord som tvagas, kantstötta i upprepad användning.
Poeten Håkan Sandell (Oslo) skriver:
Stort tack för nya " Västerlandsfärden. En hednisk historia". Märklig! Som en svensk Artaud eller Michaux, med en verklig systematisk lust att tvätta rent och sopa bordet; att skapa ett litet titthål i medvetandet ut ur den självmalande retoriken av det mesta omkring oss.
Humoristiskt, och lite långsamt och omständligt, men så trillar poletten ner: små korta ögonblick av lossrivelse. Jag skulle tro att boken går helt över huvudet på "kulturlivet", ett ekelundskt värde (men inte ekelundskt innehåll). Den imponerar på ett sätt som gör en/mig upprymd.
Om Percivals essäbok FRÅN EN VÄRLD TILL EN ANNAN
Percival, Från en värld till en annan (CKM/Art Distribution):
Det finns författare som tar sig an litteraturhistorien med
lust och glöd och det finns litteraturhistoriska verk som försätter mig i koma
efter tre sidor. Jag är torsk på det skrivna ordet och kan sluka historia,
filosofi och tegelstenstjocka biografier som vore jag i hungersnöd. Men det
vill till att berättaren brinner för ämnet. Percival – beläst, berest och
andligt bevandrad essäist, prosaist, diktare, dramatiker, översättare och
kompositör – brinner inte bara för ämnet, men för livet självt. Han debuterade
redan 1966 med Text ur Tomheten och har sedan dess, i ett nästintill
strindbergskt tempo, publicerat titlar inom vitt skilda genrer.
Percivals senaste alster, Från en värld till en annan,
innehåller skarpsinniga porträtt av litteraturhistoriens kanske största och
mest spännande författare; från världens äldsta epos, Gilgamesh, till Samuel
Beckett via Hildegard av Bingen, Dante, Tarkovskij och Kerouac. Essäerna har
under ett par decennier publicerats i dagstidningar och tidskrifter, här
presenteras de komprimerade och fördjupade som en vandring genom historien med
tyngdpunkt på tio skeenden ur europeisk, mexikansk, nordamerikansk och
orientalisk vitterhet. Riktigt välgörande
läsning blir det i texten om filosofen Friedrich Nietzsche, här tecknad
liberalt och utan pålagda klichéer och fördomar. Essän Satansverserna – om
Salman Rushdies roman och dödsdomen – är något av det bästa jag läst i ämnet.
Fåtalet texter känns mer trögflytande, som när Percival något faller in i den
akademiska, rationalistiska språkrytmen, samma ”facksnack” möter väl underbyggd
kritik här och var i boken. Denna inkonsekvens ger bilden av en sökare som
erbjuder läsaren att resa jämsides. Det som ändå
besegrar mig är den poetiska grundtonen och Percivals förmåga att med enkla
medel trollbinda. Han belastar inte texten med urvattnad standardfakta,
istället vågar han stanna upp, dra i orörda trådar och lyfta fram sällsamheter.
Tack vare ett oortodoxt förhållningssätt till genren och en väl förvaltad
nyfikenhet lyckas han skapa intresse kring mindre kända diktare samtidigt som
han blåser liv i redan ihjäldissekerade storheter. Här har vi guldkorn från
7000 år på 350 sidor, framvaskade åt skrivarskolor, universitet och en läsglad
allmänhet.
Stefan Whilde (SkD)
Håkan Sandell skriver i kulturtidskriften Karavan (2/2012):
"I VÄNTAN PÅ EN ÅTERFÖDELSE
I Quetzalcoatls återkomst (CKM Förlag, 2011) har diktaren Percival
bearbetat sin mexikanska reseberättelse från 70-talets slut. Flera av
hans böcker har kommit i nyutgåva de senaste åren, men här hänger
aktualiteten direkt samman med att den femte och sista cykeln i
mesoamerikansk tideräkning avslutas den 21 december i år. Då uppstår
en ny tid, i guden Quetzalcoatls, Den befjädrade ormens, anda." ... "
I
Antonin Artauds och D.H. Lawrences efterföljd söks efter den levande
inkarnationen av den mexikanske gudagestalten. Vinsten av detta
består i en friskt fortlevande myt, i en språklig mästares klara
gestaltning.
Boken kan läsas på två sätt. Dels som en initiation på vägen
mot fördjupad förståelse i livet och de yttersta tingen, och dels
som en ovanligt vital och nyfiken reseskildring med ett skarpt öga
också för de till synes obetydligaste detaljer, och som blomstrar upp
i tillfälliga möten med en indian eller en medresenär."
I den stora, internationellt inriktade tidskriften OEI (nr. 77/78) kan man läsa en omfattande och innehållsrik artikel om Percival och Art Distribution. Denna artikel nämner bl.a. de aktuella böckerna ”Text ur Tomheten”, ”Time Plays” och ”Västerlandsfärden. En hednisk historia”.
Flera av Percivals böcker som konstverk var utställda på Moderna Museet i Stockholm (februari och mars 2018). Nämnda böcker kan beställas i bokhandeln och på Internet.
Rec. om Ung poet i Orienten
Med reseberättelserna vaknar
bildningshungern
En ung poet lämnar
universitetet i Aten för att bege sig österut på en resa. Det är 1950-tal och
han kallar sig för luffaraspirant, inspirerad av den stora litteraturen och
villig att betrakta och återge det som visas för honom. Mellan dikt och vad som
stundom blir till storartad novellkonst, i en löst sammanfogad huvudrörelse,
rör sig Percivals historia längs med länder, kontinenter, människor och idéer.
Att skapa en berättelse runt resandet som fenomen är en
tacksam grund att stå på. Många är de som idag är vitt beresta. Frågan är –
tittar vi resenärer så noga på de platser vi besöker, intresserar vi oss för de
människor och kulturer vi kommer i kontakt med? Det är säkert lite olika med
den saken. Som kontrast är det utan tvekan en av författarens styrkor att han
lyckas sällsynt väl i att skildra skillnaden människor emellan, präglad i en
grundklang av nyfikenhet och respekt – som jag uppskattar.
Till det hör att naturbilderna är väl gestaltade, Percival
målar upp scenerna omfångsrikt – varierar sig dessutom genom en rik vokabulär
som är något ovanlig att se. I det skiljer han sig betydligt från många moderna
romanförfattare. Återkommer gör religionen: islam, hinduism, kristendom, teosofi,
allsköns ortodoxa och oortodoxa synsätt, ingalunda endimensionella – utan
komplexa, färggranna och mångtydiga. Berättelsernas beståndsdelar bildar likt
ett större kalejdoskop av betydelser som vittnar om ett bildningsarv som får
mig att tänka på Umberto Eco, som besatte ett liknande
kulturhistoriskt djup.
Denna kalejdoskopiska effekt kan möjligtvis upplevas
krävande. Men; utrustad med en smula ödmjukhet inför mina egna kunskapsluckor,
inspirerad av liknande nyfikenhet som berättarjaget tycks ha i överflöd, blir
det jag inte kan ett verktyg i läsningen. Jag får uppslag på
religionsfilosofi, andra författare och människoöden att ta del av och studera.
Svårare kan jag tycka att det ibland blir av att vi aldrig
uppehåller oss särskilt länge vid varje enskild sak. Det är så mycket som ger
mersmak, att jag skulle önska att somliga berättelser skulle vara en smula
längre. Men det är nog precis så här det är tänkt, att boken ska emulera sin
huvudpersons rörelse från plats till annan. Uppbrottet är ju en del av en luffares
liv, men om du är som jag och lätt blir vimmelkantig: läs långsamt! Här finns
mycket fint och tankeväckande att ta del av.
Ung poet i Orienten
är
sammanfattningsvis en djupt originell, språkligt vacker och lärorik samling
berättelser. Kanske kan den också vara en träning. Hur ser jag världen när jag
är på besök någonstans långt borta? Förmår jag öppna ögonen och… söka förstå
det jag stöter på? Möjligtvis är detta en av Percivals styrkor, att han
fascinerar och visar något av världens skillnader på det att man känner sig
rikare efteråt. När jag läser lär jag mig mycket, mycket om det jag inte vet.
Robert Halvarsson
|
|
 |
|
|
|