Om 123minsida

Från liten idé till globalt företag med stark tillväxt


123minsida grundades i Köpenhamn år 2003 av bröderna Morten och Jacob Elk. Deras mål var att bygga det enklaste och mest användarvänliga webbsideverktyget på marknaden. En enkel affärsidé som byggde på ”leanprinciper” för att skapa ökat värde och fler möjligheter för medeldansken. Oerfarna användare som på ett enkelt sätt kunde publicera sina personliga och professionella projekt online.

Tack vare vetenskaplig datahantering, en solid erfarenhet inom flexibel utveckling och en avundsvärd skalbarhet utökades målgruppen snart till att omfatta ännu fler länder. Bara ett år efter det att företaget grundats lanserade 123minsida en engelsk webbversion för den amerikanska marknaden.

Kombinationen av knivskarp fokus på användarvänlighet och ett stort engagemang inom ”leanprinciper” har gjort 123minsida till ett lysande exempel på snabb internationell tillväxt.

Idag finns lokala språkversioner i hela Skandinavien, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna, Belgien, Schweiz, Australien, Luxemburg, England, USA, Polen, Tjeckien, Grekland, Turkiet, Portugal, Brasilien, Kanada, Ryssland, Indonesien, Malaysia och ett antal andra länder. Och fler är på gång.

Företagets omsätter mer än 10 miljoner euro och har en snabbt växande kundbas med 90 000 användare över hela världen. En ambitiös, strategisk plan för ytterligare expansion har planerats för 2016.

MILSTOLPAR

2003

123minsida grundas i Köpenhamn av bröderna Morten och Jacob Elk. Morten Elk blir VD för den danska webbsideversionen ’123hjemmeside'. (123homepage).

2004

Den amerikanska versionen, SimpleSite.com, lanseras. Thomas Petersen blir teknisk chef och partner år 2006 och får 2007 sällskap av Sebastian Engelbrecht, som antar rollen som försäljningschef och delägare. Lokala webbplatser lanseras i Sverige och Norge kort därefter.

2008

Pia Skourup anställs som ekonomichef. Lars Mejding ansluter samma år som utvecklings- och kommunikationschef. 123minsida lanseras i Holland år 2009 som 123website.nl.

2011

Lansering i Frankrike, Italien, Spanien och Finland. Året därpå lanseras tjänsten i Tyskland, Australien, Belgien, Schweiz och Luxemburg. Verksamhetes nya egna webbplats lanseras med målet att växa ännu mer internationellt.

2012

En investering värd € 1.7 miljoner för att accelerera SimpleSites internationella tillväxt. Bakom investeringen står IT entreprenören Kaare Danielsen, vars företag Jobindex är Denmarks största jobbdatabas.

2013

Lansering i Polen, Tjeckien, Grekland, Turkiet, Portugal, Brasilien, Kanada, Ryssland, Indonesien, Malaysia.

Tänkesätt

För oss är användarvänligheten allt. Vi strävar inte efter perfektion. Vi strävar efter att ha kul. Att använda vår produkt ska vara som en lek – enkelt, spännande och givande. Det ska vara engagerande och lärorikt. Ungefär som att jobba hos oss.

Vi månar om en företagskultur där kreativiteten flödar och specialkompetens har en viktig plats. Vi har två fysiker i ledningsgruppen och rörliga utvecklingsmodeller; dessutom står kunskap och intelligens alltid högt på dagordningen.

Vi ställer höga krav samtidigt som vi uppmuntrar en positiv och öppen atmosfär. Vi tycker att det är kul med utmaningar, och utveckling och tillväxt är självklara mål. Vi brinner för teknik och har användarvänlighet på hjärnan. Det är så vi jobbar.