Att tänka på

  • Ha mjuka kläder som är lätta att röra sig i. Du behöver inga speciella skor eftersom träningen sker barfota.

 

  • Ha med dig egen matta om du har en.  Det är alltid bäst att ha sin egen personliga matta i Yoga. Är du nybörjare och inte har någon kan du dock få låna av studion.

 

  • Försök inte komma till passet i sista sekunden eftersom det är bra om du kommit ner i varv innan träningen. Tänk på att sen ankomst kan störa klassen.

 

  • Ät helst inte någon stor måltid ett par timmar innan yogan.

 

  •  Stäng av mobiltelefonen.

 

  •   Drick inget precis innan och under passet.

 

  •  Lägg inte dina glasögon eller andra ömtåliga saker bredvid dig på mattan. Instruktören går ibland runt och korrigerar och det hade varit tråkigt om han/hon inte sett dem och råkat trampa på dem….

 

  • Var försiktig under menstruationens första dagar. Rådfråga instruktören om vad du bör tänka på om du är känslig.

 

  •  Lyssna på din kropp! Detta är extremt viktigt inom yogan. Alla är vi olika och du ska göra yogan i ditt eget tempo.

 

  •  Yoga kan väcka upp både känslor och tankar vilket är helt normalt. Blir du orolig så prata med instruktören.

 

  • Blir du öm efteråt? Det är normalt med träningsvärk i början. Musklerna kan kännas lite ömma eftersom du använder din kropp på ett nytt sätt. Skilj mellan ”skadevärk” och ”träningsvärk”. Prata med instruktören om du känner dig osäker.

 

  •  Ha ett positivt förhållningssätt. Känns yogan svår i början så gläd dig med att du utvecklas med tiden. Alla är vi nybörjare någon gång, var inte för hård mot dig själv

 

  • Om du har någon skada, är gravid eller har någon annan sjukdom/tillstånd som gör dig osäker på om Yoga är bra för dig rådfråga gärna din läkare och prata med instruktören. 

 

  •  All träning sker på egen risk. 

 

  •  Försök att håll dig varm även efter lektionen så du behåller mjukheten och lugnet i kroppen

 
 
Välkommen!