Yoga

Effekten av en regelbunden yogaträning är ofta en avslappnad, flexibel, uthållig och stark kropp. Många här i väst tänker därför på yogan som en "motionsform" där man i lugn takt utför olika rörelser och positioner för att bli smidigare och starkare i sin kropp. Detta stämmer ganska bra men beskriver dock endast en liten del av yogan som faktiskt innebär så mycket mer..

 

Bakom yogan ligger faktiskt mer än 3500 år gammal visdom om hur man balanserar och skapar balans i kropp, sinne och själ med hjälp av olika tekniker.

 

Som exempel kan Yogan även ge effekt inom:

 

  • matsmältningen
  • blodcirkulation och syreupptagningsförmåga
  • olika smärttillstånd (t ex.huvudvärk, nack- och ryggsmärtor)
  • stressreducering
  • sömnsvårigheter
  • oro och ångest
  • stelhet och spänningar

 

Och det kommer hela tiden fler och fler undersökningar som visar hur yogan faktiskt kan förbättra vår hälsa på flera sätt.

 


 

Ett lite roligt exempel är att   "Forskare vid Boston University school of Medicin har kommit fram till att Yoga är den bästa träningsformen för den som behöver hjälp att bli på bättre humör" (Nära, nr 6 2012).. Och det är ju aldrig fel :)

 


 

Yogan fokuserar på hela människan 

Idag far vi alla runt i en mycket hektisk värld vilket får oss att må dåligt och bli sjuka. Därför har yoga också blivit så populärt. Den ger en träning för hela kroppen samtidigt som den får oss att landa i både tanke och kropp och lyssna inåt vilket vi sällan har tid till annars.

 

Några av våra elever har delat med sig vad dom tycker...

 

Efter bara 8 veckor känner många sig mer harmoniska och mindre stressade. Många sover bättre och känner sig både lugnare och gladare. De flesta känner sig mer fysiskt följsamma (mindre stela) och starkare och vissa har gått ner i vikt.

Många har även berättat om mindre smärta i rygg/axlar och nacke.

Kännedomen över den egna kroppen har också stärkts vilket har många positiva effekter i sig då en viktig del mot tex stress handlar om att lära känna sin kropp och dens signaler.

Alla får vi ut olika saker av yogan...  

 

 Varför inte upptäcka vad Yogan kan göra för just dig?!

 


  

Yoga kan ses som en livsstil, ett sätt att leva.. men det bästa är att du kan välja att använda de delar som just du tycker känns bra för dig..

 

Alla väljer man vad man vill ha ut av yogan. Vissa väljer att endast arbeta med den kroppsliga delen i yogan medan andra börjar meditera mer eller tänka på sin kost. Därför har vi olika typer av kurser. Vissa är mer fysiska, andra mer lugna. I vissa kurser ingår avslappningsövningar och meditationer medan andra ger mer en ordentlig fysisk utmaning. Som kompliment erbjuder vi därför även andra kurser som t ex. Ayurveda (även känt från "du blir vad du äter") för den som vill arbeta mer med sin kosthållning och livsstil enligt den Indiska hälsoläran. 

 



Vilken Yogaform ska jag då välja?

 

Många känner sig lite rädda och osäkra i början, rädda för att inte klara av det... Men Yoga är faktiskt något som passar de flesta, man ska bara hitta den stil som passar en bäst. Därför är det också viktigt att komma ihåg att ”yoga” inte bara är ”yoga” utan kan innebära så olika beroende på vilken inriktning och form den har.
 
Och det är viktigt att veta att man behöver varken vara vig eller ha några förkunskaper sedan tidigare då man utgår från där man är just nu och avancerar helt i sin egen takt.  Därför är det också en viktig del i Yoga att lyssna till sin egen kropp och inte jämför sig med andra i sin träning. Detta är ingen tävling utan du gör yoga för att må bra!
 


Att fundera över..


Det som är gemensamt inom yogan är att man utför olika kroppsställningar, asanas, som på olika sätt balanserar, stärker och stretchar kroppens både in och utsida med fokus på sin andning. Dessa ställningar varierar stort mellan de olika yogaformerna som fokuserar på att utveckla olika delar. Vad som passar just dig beror på flera saker. Exempel på frågor du kan fundera över är:

  • Vill du svettas och bli anfådd? Eller vill du bara ha en lugn lektion med få fysiska och lätta rörelser?
  • Vill du bli smidig.. eller stark? Kanske båda sakerna?
  • Vill du ha en avslutande återhämntning/meditation?
  • Vill du att det ska det gå fort och variera i rörelserna? Eller vill du utföra yogan i ditt eget tempo genom att repetera samma rörelse några gånger innan du gör över till nästa? 
  • Har du problem med din hälsa eller stress och behöver lägga fokus på att stressa ner och landa/komma i kontakt med dig själv?

 

När du har en bild av vad du söker kan du läsa om de olika stilarna eller ringa oss så hittar vi tillsammans vad som bäst skulle passa dig just nu.. 

 


 

Vi önskar dig all lycka med din träning hos oss och vi hoppas att du får stor glädje av den!