Rosabussarna på tur i Sydamerika

Dax för ännu ett äventyr. Det blir sydamerika denna gång också men nu bär det av till Argentina och en resa med Rosabussarna. Vi kommer att börja i Buenos Aires för att sedan med buss åka ända ned till Eldslandet till världens sydligast belägna stad Ushuaia sedan tar bussen oss upp i de sydligaste delarna av Anderna och flera stop på vägen blir det där vi omväxlande åker in i Chile och Argentina. Till slut har vi landat i Santiago Chile.

1-2 februari: stadsvandring runt delar av Buenos Aires. Vi har besökt både Boca Juniors och Riverplate Stadion och andra delar. Vädret är varmt men blåsigt framåt kvällen. God mat och umgänge med de andra deltagarna som kommer att vara 39 stycken plus personal det är samkväm det, en utmaning för mig definitivt.

3-4 februari: mår inte så bra, har åkt på en förkylning, försöker att gå ut och gå men det är förkylt, får ligga på hotellrumet och vila.

5-13 februari:  Att åka i en buss utan aircondition när det är trettiofem grader varmt är en utmaning. Genomströmning av luft görs genom att låta dörrarna stå öppna!!! Det är minst sagt spartant. Första stoppet är en camping där vi stannar två nätter. För en blekfis som jag själv är denna extra dag bara jobbigt och svettigt. Vi fortsätter sedan ned till ett trevligare ställe där ena dagen blev en utflykt till en nationalpark utanför Puerto Madryn där vi gick bland Magellanpingviner och Sjölejon, mycket trevligt. Värmen håller i sig och håller goda trettiotvå grader innan himlen öppnande sig. Att sova i dessa bussar är ett kapitel för sig. Några sover inne i bussen medan resten sover på taket, där de sätter upp ett ganska fiffigt tält för att komma upp får man stiga upp på ordentliga stegar inte speciellt bekvämt alltså.
Två dagars bushcamp (sova i bussar utan ström och campingplats) för att ta oss ända ned till världens ände Ushuaia. Käkade en god middag under kvällen och imorgon är det ut på äventyr runt staden.

14 februari: heldag i Ushuaia, börjar med en rundtur med en dubbeldäckare alltid bra att få en överblick över stan. Vi gick sedan in på stans gamla fängelse en väldigt spännande plats att vara på det var inte lika trevligt för de straffångar som blev skickade hit, tänk att detta var före det fanns vägar till staden. Som avslutning tog vi en båt ut på Beaglechannel där vi fick en överblick över detta fantastiska landskap, fjorden är omgiven av de södra delarna av Anderna, vi fick se Pingviner, sjölejon, fåglar och val. Imorgon blir det en dagsutflykt till bergen.

15 februari: offroad i bergen ovan Usuaia. Vi var några som satte oss i en Range Rover Defender. Mitt i allt åkande fick vi oss mat ute i terrängen hur gott som helst. Trodde inte det var så kul med en skakig tur ute i terrängen, inget man gjort sedan lumpen. Men det var hur kul som helst. Imorgon blir det en överraskning!!!

16-22 februari: vi är på väg upp igen genom sydamerika. Först åkte vi över till Chile för att åka till ett naturreservat "Torres del Paine" där vi sov på en camping i tre nätter, det blev mycket att gå ute i naturen och se på dessa massiva berg. Denna plats är mäktig och när den starka blåsten har lagts sig den sista dagen vi är där kan man njuta i fulla drag. En plats man måste besöka.
Vi åker idag till staden El Calafate, campingen är den klart sunkigaste på hela resan, full med ungdomar som spelar hög musik och festar hela natten. Vi upptäcker nästa dag att det är en stor musikfestival i stan. Med en lokal turistbuss åker vi upp till den mäktiga Morenoglaciären, vi åker nära gläciären med båt och till utsiktspunkten där vi fick en ännu närmare titt på denna stabila glaciär.

23-25 februari: El Calafate var nästa nationalpark vi landade i. En liten by mitt uppe i bergen. Ett mecka för de som älskar Trekking. För oss andra fanns det inte så mycket att göra. Men envis som jag är så bestämmer jag mig ändå för en lång tur rätt upp i bergen. Efter fyra timmar lite drygt har jag vandrat och hamnar vid en väldigt vacker glaciärsjö jag behöver väl inte berätta att det var lika långt tillbaka till byn. Bilderna blev lyckade iallafall.

26 feb-1 mars: Vi åker en bra bit upp till den Argentinska staden Bariloche en stad med många olika aktiviter. Den som jag fastnade för var rafting. Vi fick åka med buss några timmar för att hamna långt ute på landet, mycket pitoreskt. Här önskade jag att jag hade haft en vattentät kamera, då hade jag kunnat ta de snyggaste bilderna på resan. Föreställ er en bergsflod som rinner mellan träd och vattenfall och berg som ramar in det hela. Raftingen var ju också en rush också något man måste göra.

2-4 mars: Vi är nu på den Chilenska sidan av gränsen igen, efter en spännade gränskontroll åker vi till Pucon. Några gick upp på vulkanen det hade ju varit trevligt men bedömde att det skulle bli för jobbigt. Vi åkte istället till Mapucheindianer, de visade oss hur de bodde förrut och de bjöd oss också på mat, mycket gott.

5 mars: besök på en lokal vingård och där hade vi också vår sista utomhusfest. Nu hade man blivit van vid dessa trevliga fester under bar himmel och då tar det slut.

6-9 mars: Santiago, vi besökte de vanliga ställena som palatsen åkte upp till en utsiktpunkt så man fick en översikt över staden. Mycket mat på olika restauranger blev det också. Det roligaste stället var ändå Hard rock café.
När man är med om en sådan resa som denna är det svårt att ta in alla intryck på en gång, det är först nu en dryg månad efter som allt börjar falla på plats. När allt har blivit till minnen och det fysiskt jobbiga har fallnat så finns det bara roliga minnen kvar, jag har nästan glömt alla långa dagar i bussen i obekväma sätten, taskiga toaletter på sunkiga campingplatser allt sådan försvinner bort och kvar är alla de platser jag har varit på. De mäktiga Anderna, staden Usuaia och allt annat i Patagonien. För dem som gillar natur och kan stå ut med lite hardcore liv så är detta resan för er, men kom ihåg det är inte för alla! 🙂