Testutrustning & Reservdelskärra

Testutrustning Hawk Missile Test Shop AN/MSM-43

Bild 49. En av de få bilder jag hittat på testutrustningen.Sidoluckan är öppen här.

Testutrustningen trodde jag skulle vara en snabb affär med rensning av gjutskägg, montering och målning. Det ingick bara en testutrustning i varje kompani. Nu visade det sig att inköpta testkärran av fabrikat Trident är gjuten i vitmetall och ganska kompakt. Det blir stor vikt och osäkert om limfogen kommer att hålla vid hantering av dioramat. Vågar inte chansa utan gör ett scratchbygge i styren.

Bild 50. Här syns tydligt den öppna luckan och anslutning av kablar.

Det är mycket dåligt med bilder på testkärran så jag får använda byggsatsen som förebild till mitt bygge. En positiv sak med scratchbygge av testkärran är att jag då kan göra en variant med öppen lucka på ena långsidan med pågående testning. Blir en liten scen med testkärra, robotkärra och reservdelskärra i skydd i skogen.

Bild 51. Alla detaljer Trident testutrustning gjord i vitmetall. Inte så snygga gjutningar på alla detaljer.

Benen för nivellering av testutrustning verkar vara en komplicerad konstruktion jämfört med övriga släp. Märkligt hur samma funktion löses på så olika sätt med olika grad av komplexitet och antal komponenter.

Bild 52. Underdel i eget bygge och byggsats i vitmetall.

Ett hjulpar som var avsett för ett elverk kommer jag nu att använda till testkärran. De hjul jag har är nästan identiska med de som ingår i byggsatsen så de passar mycket bra. Jag hade kunnat använda hjulen i byggsatsen men vill lämna den orörd för att eventuellt kunna sälja den till någon annan  som är intresserad av tidiga Hawk systemet.

Förutom komplicerade ben för nivellering så är konstruktionen med dragögla också lite udda jämfört med övriga kärror. Troligen ett annat företag eller återanvändning av existerande utrustning.

Bild 53. Eget bygge har kommit en bit på vägen.

Det går ganska fort att scratchbygga när man bara behöver såga och skära till bitarna. Det som tar tid är att vänta på att limfogarna ska bli helt hårda så att man kan belasta delarna vid slipning. Ofta får man vänta över natt tills all etylacetat har dunstat bort och limfogen är hård och inte seg. Jag använder styrenplast från tre olika tillverkare och plasten skiljer sig ganska mycket åt.

Bild 54. När jag var klar med målningen noterade jag att två handtag på draget fattas.

Den öppna luckan limmar jag dit efter att jag markerat olika komponenter i testutrustningen med mätare och anslutning av kablar. Då jag inte har någon bild på detta så gäller här total  artistisk frihet.

Bild 55. Kablarna går till den robotkärra med tre robotar som ska stå intill testutrustningen.

Det var inget större problem att jag glömt två handtag då jag avser att lägga på ett lager grönfärg efter montering av öppna luckan. Jag behöver veta exakta höjden för att kunna klippa till stödbenen som syns på bild 50.

Bild 56. Detaljer blir mer skarpa och tydliga i utförda i plast jämfört med gjutning i metall.

Jag blev mycket nöjd med scratchbygget av testutrustningen jmf med hur gjutningen i vitmetall såg ut. Speciellt att jag kan visa en pågående testning med öppen lucka.

Reservdelskärra

Bild 57. Osäkert exakt hur reservdelskärran såg ut.

När det gäller reservdelskärran har jag inte fått verifierat hur den såg ut. Den kan ha haft det utförande som syns på bild 57, men jag har hittat flera varianter som liknar denna. Jag bygger den som en snabbfix och lägger inte ner det lite större jobb vinkling av väggarna enligt bild 57 skulle medföra.

Bild 58.Jag har flyttat på fönstret efter en bild på en liknande kärra som den ovan.

För tillverkning av fönstret så tänkte jag använda Micro Kristal Klear som jag använt tidigare till små bakrutor på lastbilar. Hoppas att lösningen inte har torkat ihop i flaskan.

Bild 59. Om man lastade saker på taket var det troligen kamouflagenät?

Det blir väldigt stor artistisk frihet när man har så litet bildunderlag och kärrorna säkert är modifierade för annan (civil) användning idag. Till skrapgaller vid dörren har jag använt en polyesterväv som jag fått som varuprov för många år sen för användning som filter.

Bild 60. Här har jag dragit ut en sammanhållen film av lösningen som är helt vit som vätska.

Min gamla Micro Kristal Klear hade inte inte torkat ihop i flaskan. Dock fanns det några små ”prickar” i halsen på flaskan som kan vara svamp eller alger. Var dock inga problem att undvika dessa och fiska upp en större droppe med en tandpetare och applicera i fönstret. Först drog jag lösningen mot runt kanten och sen drog jag ut en sammanhållen film.

Bild 61. Det blev stressigt att snabbt öppna ett hål för att få bort övertrycket.

Mycket kort efter att jag applicerat en sammanhållen film i båda fönsterna började lösningen att bukta utåt kraftigt och såg nästan ut att brista. Jag tolkade det som att det uppstått ett övertryck inne i den täta vagnen och illa snabbt borrade jag hål i botten. Direkt jag gjort första hålet så släppte övertrycket och vätskefilmen återtog sin plana form.

Bild 62. Reservdelsvagn klar med reflexer, lampor och reg-nr.

Slutmontering avslutades med ett lager Humbrol satin klarlack.

Bild 63. Test med komposition av Reptropp.

Tanken med provutrustning och reservdelskärra är att gruppera en liten Reptropp inne i skogen. Återstår nu lastbil med lyftkran.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan