Gjuta 8 rulltankar

10/4-2013

Bild 115. Täthetsprov av gjutform med vatten.

Gjutformen är tillverkad i 3 mm akrylplast som jag har limmat ihop med smältlim. Ett tag var inne på att gå upp på vinden och hämta gamla Lego för att bygga formen med Lego-bitar.Jag har med avsikt gjort formen ganska djup för att kunna göra ett tjockt lager runt mastern. Jag hoppas kunna pressa isär limfogarna när jag ska ta ut silikonformen. Tanken är att limma ihop sidorna inför gjutningen av andra formhalvan.

Bild 116. Tätning av delningslinje i leran.

Leran jag använder är Plaxtin från Kinn. Jag tyckte först att den var ganska hård och var lite orolig att mastern skulle skadas när jag tryckte ner den i den tillplattade leran. Men, när jag sen började arbeta med spateln för att skapa en tät och slät delningslinje så tycker jag att den fungerar bra för ändamålet. Jag flyttade runt lite lera för att få ett så rakt och horisontellt delningsplan som möjligt. Idealet hade varit att ha en brödkavel när man plattar ut leran.

Bild 117. Klart att stoppa ner master och lera i gjutform.

Jag penslade hela insidan av gjutformen vaselin och slätade ut penseldragen med en hårtork. Ett avtryck av formen gav exakta linjer för att skära bort överskottsleran. Det var inga problem att få ner lerplattan i gjutformen.

Bild 118. Leran tätat mot gjutformens sidor.

Med hjälp av lite extra lera och fingertopparna så tätade jag kanterna på lerskivan mot gjutformen. Jag gjorde även grunda hål mha en penna för att formhalvorna ska komma i exakt rätt läge vid gjutningen. Slutligen penslade jag mastern med mycket tunt lager vaselin.

Bild 119. Silikon för ena formhalvan under härdning.

Det silikon jag använder heter RTV 181. Jag har ingen brådska med härdningen så jag använder 2% härdare. Blandade 150 ml silikon med 3 ml härdare. På burken står det att man långsamt ska blanda härdaren i ca 25 sek. Det räckte inte alls i mitt fall utan jag fick blanda mycket längre för att få en jämn inblandning av härdaren. Verkar vara en svår avvägning mellan att blanda mycket noggrant och inte blanda ner för mycket luft.  Jag penslade på första lagret med silikon på mastern innan jag började hälla i en tunn stråle i ena hörnet. För  säkerhets skull så har jag formen i en plastlåda om det skulle börja läcka.

14/4-2013

Bild 120. Hela mastern och delningsytan med silikon är penslad med vaselin.

Gjutning av en silikonform verkar inte helt enkelt. Min silikon ville inte härda på 24 tim och var ganska lös. Jag vet inte men misstänker att jag inte blandat tillräckligt länge för att inte få ner luft i blandningen. Efter 4 dygn så tycker jag att silikonet är fast och tar bort en sida på formen. Jag fick ta i ganska mycket för att lossa fogen med smältlim. Jag tar ur silikonformen med leran och gör ren formen för att kunna limma med smältlim. Leran släpper inte helt, varken från master eller silikon. Jag tycker att det härdade silikonet är ganska mjukt, men det kan vara min okunnighet.

 

Mastern lossade från silikonet vilket den helst inte ska göra. Jag borstar bort leran från mastern med en tanborste och hett vatten. Att få dit kanaler för resin och luft med lera var inte enkelt. Leran ville släppa från mastern hela tiden. Det blev inte bättre efter att jag penslat både master och silikon med vaselin. Det här var riktigt svårt. Det blev inte så snygga kanaler.

Bild 121. Gjutning av andra halvan. Här syns leran för inloppskanal och två luftkanaler.Plus leran som tätar mot formen på ena sidan.

När jag blandar silikon till andra halvan så ökar jag mängden härdare till 3%. Silikon mäter jag upp genom att dra en linje med tuschpenna när plastburken är fylld med vatten. Härdare mäter jag upp med en engångspipett i plast. Vid andra gjutningen så rör jag riktigt länge innan jag penslar på silikonet på mastern och sen börjar hälla med en fin stråle i ena hörnet. Det verkar inte som det blev mer luftbubblor av att röra länge om man tittar på ytan i formen.

15/4-2013

Bild 122. Det var viss spänning att öppna formen för att se resultatet.

Med 3% härdare så verkar silikonet helt genomhärdat på 24 timmar och jag bryter upp formen. Smältlimmet limmar så bra att jag är rädd att bryta sönder akrylplasten, men skivorna håller. Ett mycket tunt skikt silikon har runnit ner på ena sidan och jag skär upp i delningslinjen. Sen går det enkelt att dela formen. Det har fungerat mycket bra med vaselinet. Jag rensar bort leran från inlopp och luftkanaler mha en tandpetare. Klipper bort lite överskott runt formen.

Bild 123. Gummisnoddarna som håller ihop formen hör till den tunnare typen för att inte trycka för hårt.

Den nya formhalvan är ungefär lika mjuk som den första så nu inser jag att silikonformen ska vara ganska mjuk. Tar därför och gör två plattor av akryl och trycker bara ihop formen med svagare typen av gummisnodd. Trycker man hårdare på plattorna missformas formen.

Har inte läst någonstans att man behöver släppmedel för resingjutningen så jag blandar till Epoxiharts 141 från Kinn. Jag använder köksvågen (skyddad med ett lager plastfilm) och tar 40 g bas och 20 g härdare. På förpackningen står det bara att man ska blanda 100 delar bas med 50 delar härdare. Det står inte om det ska vara volym eller vikt men jag uppfattar det som båda vätskorna har ungefär samma densitet så det borde fungera med både och.

Blandningen av bas och härdare tog mycket lång tid innan det blev en helt homogen blandning. Att det inte var helt blandat syntes som ”slöjor” i mixen. Jag vet inte hur länge jag rörde men det var länge. Att hälla i formen med en tunn stråle var inga problem. Resinet kom snällt upp i luftkanalerna.

Bild 124. Lite massering eller rapning av formen för att säkerställa fyllning.

Jag har fått tipset att ”rapa” formen. Dvs klämma lite försiktigt för att säkerställa fyllning i alla vrår. I blandningen jag hällde i formen syntes inga större bubblor, men det fanns ett stort antal mikroskopiskt små bubblor. Har sett sådana när jag köpt delar i resin och de går att att fixa med en  primer. Precis som vid gjutning av silikonet har jag gjutformen i en plastlåda om det skulle börja läcka. Nu är det riktigt spännade att vänta på resulatet. Fiasko eller acceptabelt för vidare bearbetning?

16/4-2013

Bild 125. Ingjöt och luftkanaler ser inte så snyggt ut men det är enkelt att knipsa bort och slipa så dessa inte syns.

Det gick att dela formen utan större problem. Men en mycket tunn film av resin hade letat sig mellan formhalvorna en bit från mastern så det gällde att försiktigt lossa hela den tunna filmen av resin för att få loss den gjutna tanken. Troligen har jag haft för lite tryck på formen så nästa gång ska jag spänna gummisnoddarna mer eller ta kraftigare snoddar. Det mycket tunna gjutskägget gick enkelt att ta bort. I övrigt så ser gjutningen riktigt bra ut. De enda ställen med luftbubblor är i hörnorna på de kuber där hjulaxlarna ska sitta. Går att lösa med lite spackel. Det syns också en del mindre luftbubblor inne i tanken som inte stör. Jag är riktigt nöjd för att vara min första gjutning. Nu gäller det att få igång serieproduktionen.

Jag har gjort flera misstag och lärt mig mycket på denna första gjutning så jag tänker göra en ny form med kvarvarande silikon då det har mycket begränsad hållbarhet.

Bild 129. Rulltankarna rensade, spacklade, slipade och grundmålade för att kontrollera ytan.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan