Utrustning på uppställningsplatser

Bild 87. Såhär ser uppställningsplatserna i Bakom vid ETU ut numera.
Bild 88. Placering av materiel på uppställningsplatta.
Bild 89. Kraftvagn 745 B heter det här beredskapsaggregatet (BRAGG) som förser fpl 37 med både AC och ström före start.

1/1-2013

Bild 90. Beredskapsaggregat klara för målning. Brandsläckarna är klara för montering.

Förebild till flygplan 37 beredskapsaggregat eller BRAGG som det förkortas hittade jag på FV Museum bibliotek. Jag fick bra hjälp och efter lite jämförelser med SH/SF 37 bilder på uppställningsplattor så tror jag att Kraftvagn 745 B kan ha använts. Tillsammans med bilder fanns det lite grunddata som jag kunde kopiera med min kamera.

Aggregatet har både en omformare och AC som drivs av en Porsche-motor. Längd 415 cm, bredd 212 cm, vikt 2300 kg och tillverkad av ASEA.

Med hjälp av andra bilder och filmer där BRAGG:en  skymtat fram har jag fått en hyfsad bild av alla sidor. De enda komponenter som inte är scratchbyggda är hjulen. Jag letar nu efter lämplig slang för AC anslutning till fpl.

I mitt letande efter bilder och data så har jag sett både benämningen startaggregat (STAGG) och beredskapsaggregat (BRAGG), men eftersom det både har AC och startström så är korrekta benämningen BRAGG.

Bild 91. Alla ventilgaller markerar jag med mörkgrå färg som jag målar med pensel.

Jag har gjort försök att markera ventilgaller som tunna steck mha tuschpenna. Även med finaste spets på tuschpennan blir strecken för grova och ger ingen bra illusion av ett ventilgaller. I stället maskerar jag runt områdena för galler och målar sen heltäckande med en mörkgrå färg. I de fall jag använt en 0,25 mm tjock skiva för att markera galler så krävs det ingen maskering.

Bild 92. Här saknas bara AC-slang och elkablar som ska ansluta i svarta fältet under luckorna på fronten.

Jag använde existerande små hjul från skräplådan som tredje stödhjul i första monteringen. Insåg att de var alldeles för stora och tillverkade själv mindre hjul från en 3,2 mm rundstav. Att fixa alla detaljer som bakljus. reflexer, handtag, skyltar, brandsläckare, mm tar tid men är roligt jobb. Efter att jag målat modellerna fick jag reda på att luckorna på fronten ska vara öppna i driftläge när fpl är anslutet. Bakom luckorna finns mätare och vred för inställning och kontroll av driften. Nu får det vara då det kräver för mycket jobb. Börja från början är ofta enklast.

Bild 105. FV pumpaggregat (Pugg) som användes från 50-talet ända in på 90-talet.

24/3-2013

Bild 106. Jag har gjort lite extra detaljering enligt den Pugg som står på F10 museum.

För bygge av Pugg så använder jag Maestro Models Set MMS7201. Mina två Puggar blev över från Rb68 dioramat då jag bara behövde rulltankarna. Byggsatsen är gjuten i resin och det var en hel del jobb med att rensa och justera alla mycket små delar från gjutskägg. Dessutom var det en hel del hål efter luftbubblor som krävde spackling. Vissa delar som inte var helt utfyllda vid gjutningen har jag ersatt med profiler i styren. Dessutom har jag använt tunn (0,25 mm) styren i.st.f. de tjockare reflexerna och stänkskydd i resin. Som en test har jag gjort handtagen på en Pugg av 0.25 mässingstråd och det blir bättre än de gjutna i resin.

Bild 107. För att säkerställa att alla luftbubblor är spacklade så la jag på ett lager primer.

I mitt tycke är det en ganska svårbyggd byggsats med osäkerhet på exakt placering och vinklar av alla delar då det bara finns bilder att studera. Jag rekommenderar att studera bilderna noga och sen torrpassa de bitar som ska limmas mot varandra. Speciellt slangen på inloppssidan så inte pumpen kommer för lågt. Jag har dessutom problem med formen på gjutna slangen då den ska ansluta till fasta rulltankar. Har försökt att böja slangen efter uppvärmning i kokande vatten.

Jag har bilder av tre olika (Photobucket, F10 museum, Aeroseum i Göteborg) puggar och de visar att de kunde se lite olika ut i olika versioner.

Det kanske inte syns på bilderna men jag har borrat hål och limmat fast en 0,25 mm tråd vid alla ställen där slang ska anslutas för att göra anslutningen starkare och lite justerbar vid kommande limning.

30/3-2013

Bild 108. MC77 står det skylten. FV standard jetbränsle. Viktigt att inte förväxlas med bensin till kolvmotorflygplan.

Mycket smått på varje Pugg som är penselmålat. Skylten på toppen av tryckkärlet är målad mha maskering med 0,4 mm bred tejp. Text är imiterad med mycket svaga tryck med en smal tuschpenna (märkt 0,05 mm). Den gula dekalen sitter på en skylt som jag gulmålade först. Underliggande färg påverkar ofta dekaler med ljusa färger. Som avslutning har jag lagt på ett skyddande lager satin klarlack. Slangar kommer till när det är dags att placera alla komponenter på uppställningsplattan.

På bilden syns de påbörjade arbetet med rulltankarna. Fyra ställningar är klara och grundmålade.

Bild 109. Minns jag rätt är det tvåtusen liter i varje rulltank.SF/SH 37 med fälltank rymde totalt ca 6800 l.

1/4-2013

Bild 110. Först sågar jag med fintandad såg och sen går det bra att klippa med sax.

Tillverkning av 8 rulltankar har jag funderat en del på innan jag bestämde mig för att testa att gjuta i resin. Start med att göra en master som första steg. 16 mm VP-rör (el) verkar passa ganska bra till skala 1:72, men hur få till den runda formen på ändarna. Har haft en hel del olika förslag i huvudet innan jag provade rundningen på en pingisboll och kom fram till att den har en lite för liten radie (kanske inte alla pingisspelare tycker) men att det blir ett acceptabelt resultat. Dom tittar lite konstigt på mig när jag samlar trasiga pingisbollar i jobbets motionsrum!

Rundningen passade perfekt som sändarantenn till Rb68 i skala 1:87. Skulle det gå att limma pingisboll, (celluloid) mot VP-rör (PVC ?) med epoxi?

Bild 111. Jag filade mot skarven hela tiden för att inte riskera att fogen skulle släppa.

För att inte ändarna ska bli för tunna så lägger jag jag på två lager och limmar med epoxi också mellan lagren av celluloid. Limningen med epoxi höll för behandlingen med att fila ner överskottet. Jag använde en större engradig fil än den på bilden, för den initiala grova avverkningen.

Bild 112. Manlucka och fästen för hjulaxel klara.Bultarna ska kortas ner med en vass skalpell.

Undre delan av manluckan kommer från en del av en kulspetspenna. Övriga delar är skurna och stansade från styrenskivor av olika tjocklek. För att kunna hantera 0,4 mm styren rod som ska imitera bultar så limmar jag bitar på några mm i 0,45 mm hål. Sen är det bara att skära av till lagom höjd.

Bild 113. Master till gjutning klar. Min bild på byggbordet är helt förvrängd pga perspektivet.

Det tillkommer en del handtag och kranar som blir bäst att göra med tråd. Dessutom ska det till ett stöd under tanken som jag avser att limma dit efteråt. Misstänker att tunna delar kan orsaka problem vid gjutning. Hjul m.m. gör jag också från skivor och profiler och gjuter bara tanken.

Bild 114. Jag hittade inga större märken efter målning med primer.

För att bli helt säker på hur ytan och alla limningar ser ut så lägger jag på ett lager med primer. Humbrol no 1. Jag har har borrat hål som markering på de ställen där det ska sitta handtag och kranar. Under tiden jag väntar på komponenterna till gjutning så börjar jag tillverka hjul och andra ”lösa” delar.

16/7-2013

Bild 130. Hjulen består av utstansade skivor 0,5 och 1,0 mm som jag limmat ihop.

Det var länge sen sista uppdateringen men jag har faktiskt kommit en bit på vägen med dioramat.. Både med rulltankar, gastuber, träd och själva terränglådan. Rulltankarna är kompletterade med hjul, handtag, ventiler och lite andra detaljer. Handtagen är gjorda med 0,3 mm koppartråd. Jag försökte med 0,1 mm tråd som skulle ge bättre skalmässigt  intryck men den visade sig för svår att hantera.

Bild 131. Framför ställningarna ligger de rör som ska förbinda tankarna.

Ställningarna kompletterades med räls från slaktade modelljärnvägsskenor. Tankar och rör kommer att förbindas med en mycket tunn och mjuk slang som jag gjort genom att att dra ur koppartråden på en smal smidig elkabel för hörsnäckor. Slangen ansluts i alla skarvar genom att limmas mot en kort bit 0,4 mm ståltråd.

Bild 132. Rulltankar klara för montering i dioramat och anslutning till Pugg.

Lackering med blanklack för dekaler och limning av rulltankarna på ställningarna avslutade monteringsarbetet. Tyvärr har jag inga gula dekaler med texten Mycket brandfarligt utan jag har bara markerat text med en tunn tuschpenna.Vädring med rost på ställningen, lite mörkgrå wash på tankarna och ett lager mattlack avslutade arbetet.

Bild 150. På olika flottiljmuseer hittar man olika förebilder. Här ar det F1 museum på Hässlö.

15/9-2013

Förebild till luft och syrgastuber tog tid innan jag hittade på F1 museum. Jag känner ej till om det var skillnad mellan luft och syrgas så jag använder samma förebild. Har inte koll på vad som finns i de två lådorna men antar den ena bara är för att skydda manometrar och i den andra bör det finnas slang. Vid ETU basen fanns det en anläggning vid UOM för produktion av syrgas.

Bild 151. Kärror klara för målning.

Såhär små komponenter med smala rör är svåra att scratchbygga  och det underlättar om man har något att utgå från. Jag hittade en äldre typ av kärra för brandsläckare från Brengun (art nr BRL72012) som jag köpte via Hannants. Hjulen till kärran som jag inte använde skulle vara perfekta som utgångskomponent för kabelrullar till Rb68 dioramat. Efter att ha bockat till fotoetsen så var det bara att såga, slipa och skära till resten av delarna från olika styren profiler. Hjulen gjorde jag genom att limma fast en axel på större hjul och sen slipa ner till en mindre diameter mha min Dremel och en fil. För limning av plast mot mässing använde jag snabblim (cyanoakrylat).

17/9-2013

Bild 152. Maskeringstape för målning av reflexer applicerad.

Kärra och tub ska ha olika färg och för att dölja eventuella limfogar och limkladd efter målning så fäster jag den övre lådan i ett hål i gastuben med lilla tappen som sticker ut. Som syns på förebilden så ska det till en hel del små reflexer och gula lappar som kan vara riktigt svåra att få snygga. Lapparna fixar jag genom att skära till en gul enfärgad dekal med skalpellen. Orangeröda reflexer målar jag efter maskering med 0,4 mm bred tape (Aizu).

Bild 153.Här återstår bara ett lager klarlack satin.

För att de små dekalerna inte ska lossna så lägger jag på ett lager klarlack med pensel direkt efter applicering. Dekalerna trycker jag först dit helt löst med en Tops när de kommit i rätt position. Vagnarna med tub är väldigt små i skala 1:72 och då föredrar jag att inte använda matt lack.

Traktor 9/11-2013

Bild 170. Egentillverkad vinsch är främsta modifieringen.

Jag försöker att skapa mycket att titta på i mitt diorama och till stationskompniets fordon hörde bl a traktorer. Jag är osäker på vilka modeller som FV använde vid denna tid. Eftersom jag hade en överskottstraktor från Hasegawa (Ford) så har jag modifierat den efter några bilder på svenska traktorer.

Bild 171. Mörkerljus, avgasrör, varningsblinkers, regskyltar enligt svensk modell.

Traktorn kommer i dioramat att vara på väg för att fylla på syrgas vid den syrgasanläggning som finns vid UOM.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan