Elverk 45 kW

Bild 39. Elverk 45 kW. Trecylindrig, tvåtakts vätskekyld dieselmotor på 67 hk och förbrukar 22 l/tim.

Scratchbygge av 6 elverk 45 kW

Bild 40.Lådorna är uppbyggda av 1.0 mm styrenskivor som jag klipper till i en skärmaskin för papper/kartong.

Det fanns 6 elverk på varje Rb67 kompani. Två elverk försörjde varje grupp med brr och två lavetter. De andra två försörjde övriga komponenter i kompaniet. Precis som övrig utrustning var de baserade på enaxliga släp för enkel hantering av vpl med kort övningstid.

Elverken är rena scratchbyggen med mix av olika Evergreen skivor och profiler i styrenplast. Det enda jag inte inte gör själv är de 12 hjulen som jag plockat ihop från en gåva jag fick under Rb68 bygget av Mats Nässert, Smålands Militärhistoriska Sällskap.

Jag har ett mycket begränsat bildunderlag till elverken så det blir stor artistisk frihet i utformningen. L x B X H måtten har jag dock fått.

Bild 41. Jag limmar mässing mot styren med cyanolim. Efter skärning med skalpell så har jag putsat kanten fin smärgelduk.

Försök att bocka 0,25 mm styren till de runda stänkskydden var inte så lyckosamma så jag gick över till till 0,25 mm mässingsplåt som jag hade i skräplådan. Jag kombinerade mässingsplåten med 0,25 mm styren på utsidan. Här gällde det att ha en helt ny skalpell för att skära ut den smala kanten.

Jag passade även på att testa målning av ett elverk.

Bild 42. Det blir lite massproduktion när man ska göra 6 st av en komponent.

Jag har lagt in lite förstärkning undertill mellan drag och lådan för att kunna fila ner profilen mot dragöglan. Dragöglan har jag gjort genom att linda 0,5 mm koppartråd runt en borr och klippa bort ena parten. Jag bygger elverken genom att prova på ett, och sen gör jag samma moment på övriga 5. Ett alternativ hade varit att bygga ett elverk helt klart för att sen kopiera alla delar på övriga 5.

Bild 43. Det gäller att låta limning med etylacetat torka ordentligt innan man belastar fogen.

Till bågarna på taket som ska skydda kamouflagenät mot heta avgasröret fungerade det bra att böja 0,5 mm styrenrod. På bild 43 har luckor, påfyllningsrör diesel, hållare lampor och regskylt samt som jag förmodar skydd kablar påbörjats.

Bild 44. Alla detaljer förutom ljuddämpare, reservhjul, elsladdar och brandsläckare på plats.

Detaljering hör till de riktigt roliga delarna i modellbygge. Jag gjorde en summering av alla delar som varje elverk består av och kom fram till att det är mer än 100 olika komponenter för varje kärra.

Bild 45. Hjulen är bara monterade som test på närmsta elverken.

Detaljering av av alla olika handtag är gjord med 0,3 mm lackad koppartråd avsedd för lindning av transformatorer. Inköpt hos Materielbutiken i Stockholm. Mellan bågarna på taket har jag limmat 0.4 mm styren rods (Plastruct).

Bild 46. Jag går över modellerna två gånger för att vara säker på bra täckning i alla vinklar.

För målning gör jag som vanligt och monterar modellerna mha en bit häftmassa och en trubbig tandpetare som trycker fast häftmassan. Som på övriga modeller målar jag med Humbrol 116 med några droppar gul Humbrol 69. Efter att ha gått över alla sex modellerna tar jag en omgång till från början då första modellen då har torkat.

Bild 47. Stegvis böjning av kablar som säkras med cyanolim.

Efter air-brush målningen kommer penselmålning av lampor, reflexer, mm och montering av detaljer som målats separat. Dekaler med regnr och gula varningsskyltar ska också fästas.

Svåraste momentet här var montering av kablar för kärrans lampor och elbroms gjorda av svartlackad 0,3 mm lackad koppartråd.

Bild 48. Elverk med alla detaljer monterade.

Efter montering av alla detaljer så detaljgranskar jag alla elverk och gör lite justeringsmålning med pensel. Sen lägger jag på ett lager Humbrol satin klarlack. Återstår nu bara en lätt vädring av modellerna. Eventuellt kommer jag att limma fast några kablar när jag monterar modellerna i dioramat. På bild 48 syns att elverket till höger har avvikande hjul. Tyvärr räckte det inte så att alla elverk kan få samma typ av hjul.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan