Robotkärra och Laddbandvagn

Montering av robotkärror eller pallet som de heter på engelska

Bild 18. Mest pga vägtrafikbestämmelser varierar pallet detaljer från olika nationer lite.
Bild 19. Ifyllnad med spackel och tunn styren i hjulhus för att fixa dålig utfyllnad.

Jag har jobbat en del med resin nu och lärt mig hur mycket det kan skilja i utfyllnad av form och luftbubblor. Det är betydligt mer arbete med att rensa resindelar från gjutskägg jämfört med sprutad styren.

Bild 20. Här syns min påbörjade detaljering med stänkskydd.

Montering av resindetaljer är skiljer sig inte mycket från styrenplast förutom att man måste använda lim av typ cyanoakrylat,kallas ofta bara superlim. Jag använder oftast Biltemas lättflytande Superlim som finns på små 0,8 g tuber. När man öppnat tuben så drar limmet åt sig fukt och blir mer tjockflytande. Efter max 2 veckor är det dags att kasta tuben.

Bild 21. Alla fyra robotkärrorna klara med reflexer, regnr,målade kablar, mm.

Även försvaret måste uppfylla vägtrafikförordningen, åtminstone i fredstid, och jag detaljerar med alla de reflexer och regnummer skyltar som syns på bilder av förebilden.

Bild 22. Laddbandvagnen har nyss hämtat ett knippe om 3 robotar från kärran till höger.

Stödbenen till kärran har jag justerat enligt transportläge eller nedfällt för lastning eller lossning. Robotarna förvarades enligt uppgift i skyddande tuber när de hämtades ur rb-förråden. När de lastades på robotkärran så skyddades med ett kapell vid transport.

Laddbandvagn eller Loader Hawk-System

Bild 30 . Amerikansk beteckning M501 Loader.
Bild 31. Alla delar till Laddbandvagn rensade från gjutskägg.

På de bilder av Laddbandvagn jag hittat på nätet så verkar det ha skett en utveckling med flera revisioner. På bild 30 finns den svenska versionen och jag är ganska säker på att den motsvarar den som användes 1971. Det finns numera en Laddbandvagn utanför Robotmuseum i Arboga bredvid Rb68.

Bild 32. Montering av Laddbandvagn påbörjad.

Laddbandvagnen har flera smala och tunna delar som blir mycket sköra i resin. Jag har därför gjort lite förstärkningar genom att limma 0,3 mm pianotråd på undersidan. Modellen föreställer troligen en äldre version och därför stämmer inte fästet för armarna med min förebild.

Bild 33. Laddbandvagn utan robotar.

Laddbandvagnen transporterades på flaket till Lastterrängbil 939 och enligt bilder på nätet så körde man helt enkelt bara upp och ner från flaket mha två balkar. Något jag tänker utnyttja för att skapa lite händelser i dioramat. Kan vara svårt att hitta en lämplig sittande figur som går att trycka ner i vagnen.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

17.03 | 20:46

Hej Thomas. Du får gärna maila till mig hans.fehrnstrom@telia.com även om detta nu är ett gammalt och avslutat projekt.

...
17.03 | 19:15

Måste ju bara uttrycka hur imponerad jag är av din skapelse! fantastiskt arbete! Jag har dessutom varit på platsen flera gånger med RBS-77! Så roligt att se!

...
17.03 | 19:11

Hej Hans! Jag är gammal tekniker i luftvärnet RBS-77 Hawk. Om du är intresserad av några synpunkter/felaktigheter jag hittat så hör av dig!

...
25.12 | 23:07

Undrar om inte storleken på tankarna överensstämmer med de s.k. 'farmaraggregaten'? De var/är väl i normalfallet på 3 kubik. Men det är en s.k. 'killgissning.

...
Du gillar den här sidan