Konstruktion och bygge av terränglådan

Bild 133. Uppställningsplats för lab och stabsvagn juli 2013.

18/7-2013

Bild 134. Styrenskivorna vilar på ”krysset” och lister som ligger en bit under övre kant.

Stommen till terränglådan har jag gjort på samma sätt som till Rb68 dioramat med 70x8 mm furulister som jag betsat (mahogny) och lackat med fernissa 3 ggr. I ramen har jag lagt två lager 20 mm styrenplast med skarvarna omlott. Limmat med vanligt trälim. Vid höjderna har jag lagt på lite tjockare skivor. Rundning av förhöjningar och diken har jag fixat med en rasp. Som vanligt rekommenderas att göra detta ute och dammsuga innan lådan tas in.

Bild 135. Hela dioramat med vägar och uppställningsplatser ritade på ett skyddspapper.

Innan jag började att spackla upp vägar och uppställningsplatser provade jag storlek och vinklar med blyerts på ett skyddspapper. Att först rita upp hela dioramat i naturlig storlek med lite komponenter inplacerade är väldigt nyttigt. Det är först nu som man får en första uppfattning om hur den komprimerade modellen kommer att se ut.

Bild 136. Ett lager gips underlättar ”plantering” av träd än bara ett lager akrylfärg.

Hela dioramat är täckt med ett lager gips som jag penslat ut i omgångar. Gipset stelnar fort så det gäller att inte göra för stora batcher och tvätta penseln direkt. Jag har inte använt gasbinda med gips då det blir ganska dyrt att lägga tre lager över hela dioramat. Asfalten på stora landsvägen och uppställningsplattorna har jag gjort med många lager maskeringstejp (med Dymotejp så räcker ett lager) på varje sida och sen spacklat ut finspackel med en bred spackel. Skogsvägarna har jag spacklat med en grövre massa (Bostik multi filler). Jag har mest tagit vad som funnits till hands och tömt gamla burkar.

Bild 137. Det är först när komponenterna sätts ut som man får en uppfattning om helheten.

Efter gipsning har jag målat allt utom vägar med en billig akrylfärg. Den vita akrylfärgen har jag mörkat ner genom inblandning av pigment. Åter efter devisen att tömma gamla burkar. Här har jag testat att sätta ut nästan alla komponenter för att få en sista upppfattning hur det kommer att se ut innan det måste till omfattande ombyggnader.

Bild 138. I botten på dikena limmar jag en mörkgrön turf för att simulera den mer fuktiga växtligheten.

Ytan med akrylfärg ger ett bra underlag för att limma och sprida turf. Området jag avbildar är ganska torrt och jag försöker skapa olika områden med olika toner av gulgrönt. På den fina turfen ska det komma områden med en grövre variant för att simulera olika sorters lågväxande ris. Turfen limmar jag med utspätt vitlim och sprider mha en tesil för att kunna kontrollera spridningen av olika färger.

Bild 139. Lagret med gips och färg bortskuret och ett lager styren bortskrapat.

Tälten är byggda på en plywood-skiva och måste sänkas ner för att få rätt höjd över marken. Limmas fast med vanligt vitlim.

Bild 140. Lagret med fin turf i det närmaste klart.

Turfen är en blandning av huvudsakligen Woodland Scenics T49 och T50. Genom att jag återanvänder turfen som som inte fastnar i vitlimmet så har den även inslag av flera andra färger. Som jag säger, turfen blir bara bättre ju fler gånger man återanvänder den.

8/9 Grusvägar och tallar

Bild 149. Fotografering ute i sen e.m. sol.

För att få struktur på grusvägarna har jag strukit ut vitlim och hällt ut mycket fin skursand. Skursanden är målad med olika toner av tunn grå färg där jag börjar med en mycket ljus ton och sen ”duttar” på mörkare toner med en finporig svamp som jag först drar ur mesta färgen genom att pressa den mot vitt papper. I skogsområdena har jag lagt på fläckvis med turf och limmat små bitar av flock för att simulera undervegetation och låga buskar.

29/9-2013

Bild 155. Testade en gammal tejp för vägmarkeringarna och den fungerade lika bra som Tamiya.

Jag tycker att det var svårare att få till en bra asfaltyta på landsvägen än när jag gjorde Rb68 dioramat. Orsaken kan vara att jag bara använt vattenbaserade färger hittills. Jag nöjer mig efter ett antal lager med olika grå toner. Avsikten är att lägga på fläckar och bromsspår efter att vägmarkeringarna är målade. Måtten på kantlinjen ska vara 1 m linje med 2 m mellanrum och mittlinjen 3 m linje med 9 m mellanrum. Båda 1 dm breda för 70-väg. Taget från boken Modelljärnväg från grunden.

Bild 156. Vägmarkeringarna gör väldigt mycket för intrycket av väg.

Efter maskering så penselmålade jag vägmarkeringarna med vit Humbrol. Jag drog bort maskeringstejpen mycket långsamt direkt efter målningen.

Bild 157. Botten på diket ska få lite mörk färg för att förstärka intrycket av att det är blött.

Efter att vägmarkeringarna torkat över natt så strök jag ut vitlim på vägrenarna. Lite utspätt med vatten plus en droppe diskmedel. Vägrenarna får bara ett lager fin turf för att simulera kortklippt vegetation. Runt uppställningsplatserna är lutningen brantare än mot vägen.

9/10-2013

Bild 158. Det nya mindre hälsovådliga limmet (till höger) är inte lika lätt att jobba med.

 

Runt uppställningsplatserna har det växt upp en del buskar och lövträd och jag använder ett Woodland Scenics kit som närmast liknar sälg i Sverige. Förutom att böja plastgrenarna åt olika håll är det viktigt att vrida runt i olika vinklar för att maximera variationen på grenverket. Stammen och grenarna målar jag i en ljusgrå ton före applicering av löven. Jag har kvar lite gammalt kontaktlim som jag föredrar för att fästa foliage (riven grön skumplast). Jag snurrar runt trädet i påsen med foliage och kompletterar sen med att trycka fast lite bitar där det är tunt med en pincett.

 

Bild 159. Buskar och lövträd på plats runt uppställningsplatserna.

Före plantering så säkrar jag lövverket med fixativ och lägger fläckvis på tunt med en något mörkare grön ton med airbrushen. För att skapa variation i träden.

25/12-2013 Detaljer i terrängen

Bild 175. Närmast stabsvagn och bakom labvagn med serviceskåp.

Nu är det nästan bara uppställningsplatserna som återstår. Passade på att ta några detaljbilder utomhus.

Bild 176. Skogsvägen som löper parallellt med stora landsvägen.
Bild 177. Ett av två förläggningstält som hörde till plutonen. Med en av tre Scania 111.
Bild 178. Elverk och stabsvagn.
Bild 179. Tillfälligt stopp för persontransporter pga taxande SF37.
Bild 180. Syrgastub på väg till UOM för påfyllning. Sambandsbil i bakgrunden.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Calle Wallinder | Svar 03.10.2013 01.37

bild 156 ser verkligen ut som ett foto på en väg i skala 1/1.Så snyggt gjord är vägen enligt mig.Bra jobbat

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan