Scratchbygge av FV motorelverk (kragg)

Bild 33. FV standard motorelverk som även ingick i Rb68 kompani utrustning.
Bild 34. Tyvärr hittade jag denna kragg för sent som underlag till mitt Rb68 bygge.

22/9-12

Bild 35. Första steget till kraggen är en enkel konstruktion med släta sidor.

Med bilder från F11 museum har jag möjlighet att bygga en betydligt mer detaljerad Kragg än de tre jag gjorde till Rb69 uppställningen. Jag börjar med underdel till chassi och sen skåpet över. 0,75 mm  styrenskivor tycker jag är smidiga att jobba med då de både går att klippa med pappersskäraren och ger bra stabilitet när man ska hålla i konstruktionen vid slipning.

Bild 36. Profilerna under spacklet går från 2,0 mm till 0,25 mm.

Sluttningen på taket ordnas enklast med profiler i fallande tjocklek som sen spacklas släta och slipas. Man får spackla och slipa några gånger för att få en helt slät yta.

Taket måste vara helt klart innan jag börjar med draganordning och stänkskärmar så det går att putsa alla 4 sidorna. Jag håller bygget mot ett putspapper som har en helt slät stödyta och putsar med lätt tryck i korta omgångar mellan kontroller hur mycket som blivit avverkat. Det går mycket snabbt att putsa för mycket så det blir snett.

30/9-12

Bild 37. Alla delar på plats och klart för målning.

Med bilder från F11 museum så kan jag detaljera den här kraggen mycket mer än jämfört med de kraggar jag gjorde till Rb68 dioramat. Handbromsen är en detalj som jag inte noterat tidigare. Mitt elverk ska stå inbackat mellan några träd och vara i full drift vilket innebär att både stödhjul och bakre stödplattor ska vara nerfällda.

Bild 38. Maskeringstape i olika bredder. Först smala och sen bredare.

Det är inte så noga med hur det ser ut när man täcker in objektet med maskeringstape. De mörka ytorna markerar ventilationsgaller på främre och bakre lucka.

Bild 39. Kraggen har fått lite väderbitning med rostfläckar och en wash med mörkgrått.

Med avsikt har jag inte smutsat ner motorelverket så mycket då de troligen förvarades inomhus och inte var så väderbitna. Den kragg som står vid F11 museum har stått ute många år och nu blivit betydligt ljusare i färgen. Den hållare som finns på höger framsida har jag tagit för givet innehöll en brandsläckare då det begav sig.

Bild 40. Hela kraggen har fått ett lager Humbrol mattlack som bl a säkrar reg nr dekalen.

Detta är nog sista gången jag bygger ett elverk av denna typ. Bra med lite övning då jag ska bygga två startaggregat (stagg) till uppställningsplattorna.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan