Tillverkning av labvagn och stabsvagn

Bild 64. Lab och stabsvagn vid F11 Museum innan de fick ett skyddande tak.
Bild 65. Precis den sortens bilder man vill ha som modellbyggare. Mycket synliga detaljer.
Bild 66. Egen bild vid besök på F11 Museum då intresset uppstod.
Bild 67. Uppställning av vagnar med labvagn och tillhörande serviceskåp närmast.
Bild 68. Det perfekta ritningsunderlaget vid scratchbygge. Längden på vagnen är 10964 mm och höjden 3620 mm.

18/11-2012

Bild 69. Vagnar tillhörande Renault Magnum dragbil. Fabrikat AMW och kostade 113 kr/st.

Att måla splinterkamouflage har tagit tid så för att få lite omväxling har jag satt igång med bygget av vagnarna. Inga funderingar på hur jag ska gå till väga då jag gjort  liknande skåp till Rb68. Dessutom har jag ett mycket bra ritningsunderlag så det är bara att skala om måtten från ritningen.

Bild 70.Varje skåp ska kortas 22 mm och jag kapar av bakändan så slipper jag slipa bort dörrar.
Bild 71. Först lite grovslipning. Plasten smälter direkt vid grovslipningen.
Bild 72. Manuell finslipning ner till markeringen. Taket är löst så det gäller att trycka det åt rätt håll.
Bild 73. Vagnarna är långa så vis av erfarenheten från Rb68 bygget så tar jag till med ordentligt stöd i skarven.
Bild 74. Maskeringstape för att skydda kringliggande ytor vid spackling.

Jag tar till samma knep som vid spackling av skarvar på flygplan då man vill skydda områden med nitar och inte behöva putsa mer än på just själva skarven. Spacklet är mitt standardspackel Tamiya Putty.

Bild 75. Framkallningsmaskin i labvagn.
Bild 76. Hytt för bildanalys i labvagnen.
Bild 77. Interiör från stabsvagn med bl a platser för företagsplanering.
Bild 78. Hytt för signalanalys i stabsvagnen.

25/11-2012

Bild 80. Många detaljer återstår i det här skedet.

Efter gårdagens givande besök på Hjulmarknaden så har jag kommit igång med det man skulle kunna kalla undplutonens hjärta. Grovjobbet är gjort och nu återstår den roliga detaljeringen med lister, lådor, reservhjul, dörrar, stegar, ventiler och många andra detaljer.

Genom lite mailväxling har jag också lärt mig mera om verksamheten. Det jag avbildar är inte en undpluton utan en undtropp. Vi gruppering av en undpluton så använde man två labvagnar.

26/12-2012

Bild 81. Två verktyg för att rista i plast. Bare-Metal panel scriber överst med böjd spets och under ett gammalt ritsverktyg från en konstnärsaffär.

Det har varit mycket både på jobbet och hemma senaste månaden så det har inte blivit så mycket byggande. Julhelgen med ledighet har äntligen skapat lite kvalitetstid. Detaljering tycker jag nästan är det roligaste med modellbygge. Dessutom så har jag haft ett perfekt underlag med ritning (se bild 68).

För ritsningen av dörrar och fönster har jag provat tre nya verktyg. Tidigare har jag ristat med spetsen på en skalpell med det har varit svårt med runda former. Dels letade jag fram ett gammalt verktyg som legat oanvänt länge, dels köpte jag från Rebell Hobby två olika Eduard stencils ( 65 kr st) och Bare-Metal panel scriber (145 kr). Det speciella ritsverktyget har en böjd spets som skär eller hyvlar ut plasten. Jag har använt båda verktygen om vartannat. När man ritsar gäller det att börja mycket lätt och inte trycka hårt första gångerna.

Bild 82. Jag hade tur då ”stencilen” hade de rätta måtten för både rundade hörn på dörren och fönster i dörren.

Bare-Metal verktyget gav lite väl bred rits för min skala så jag tog det mycket försiktigt. Det var lite enklare att föra det vanliga spetsiga verktyget i de runda svängarna. Specialritsen fungerade dock helt enligt reklamen och hyvlade bort plast. Vanliga spetsiga ritsen lämnar lite vallar som man får putsa bort och sen ritsa om några gånger. För att lyckas med ritsning gäller det att börja mycket lätt så inte verktyget far iväg okontrollerat i ett eget snedspår.

Bild 83. Vänster sida av labvagn med ett stort antal ventiler och lådor.

Alla detaljer är gjorda med plastprofiler som är ihoplimmade vid behov, och 0,35 mm ståltråd till handtag mm. Alla detaljer är inte helt enligt förebilden. De försänkta ”brunnar” som handtag ska sitta i  var försent att tänka på nu, när jag inte kommer åt insidan. Likaså bryr jag mig inte om undersidan. Jag vet inte vad alla lådor och andra detaljer har för funktioner. Labvagn och stabsvagn ser lika ut men skiljer sig åt på en hel del detaljer. Bl a har stabsvagnen 3 dörrar.

Bild 84. Vagnarna är inte gjorda för att visas på spegel utan en grusad skogsväg.

För att stämma med förebilderna ska vagnarna ha dubbla hjul på alla axlar och efter lite djupdykningar i skräplådan för lastbilshjul så hittade jag en lösning även på detta problem. Hjulen på modellen har lite för stor diameter men jag har inte sett mindre hjul på nån modell. Jag hittade en något smalare variant på lastbilshjul som precis får plats med lite fusk. Inre bakhjulen får ingen egen fälg utan jag limmar de bara på insidan. Fälgarna på framaxeln är lite annorlunda men jag tycker det ser bättre ut med dubbelhjul som på förebilden.

Bild 85. Ingången till labvagnen.

Nu återstår bara en detalj före målning och det är trappor med ljussluss. Här har jag inga bilder eller ritningar utan gör på samma sätt som till Rb 68 Rbgc. Dock med skillnaden att trappan ska vara vinklad mot dörren och följa vagnssidan. Trapporna transporterades på bakändan av vagnarna. Jag bygger upp en rörkonstruktion som jag täcker med silkespapper. För att skapa lite starkare konstruktion innan jag lägger på silkespapper och penslar med vitlim så lägger jag på lite lim i alla skarvar mha en tandpetare som jag doppar i det flytande limmet (etylacetat som förtjockas med lite upplöst styren).

28/12-2012

Bild 86. Nu återstår penselmålning med tre olika färger.

 

Vagnarna är grundmålade i två omgångar. Först målade jag undersidan och insidan på alla komponenter under chassit med Humbrol 226 plus ett lager mattlack. Den burk Hu 226 jag har haft tycker jag är lite blaskig och täcker dåligt. Krävde många svep med airbrushen. Lösningsmedlet luktar helt annorlunda än övriga burkar? Jag målade även fälgar och ljusslussar med Hu 226. Efter viss tvekan så använde jag Hu 80 som den ljusgröna färgen för splinterkamoflaget. På bild 86 har jag även målat reflexer, bakljus och fönster. Till fönster har jag blank mörkblå Humbrol 15. Vagnarna sitter fast i ”hållpinnarna” med både hål och häftmassa.

Nu återstår terapiarbetet med att maskera för övriga tre färger.

 

4/1-2013

Bild 93. Mall för bruna fält med Humbrol 118.

Mina försök med målning av serviceskåpet gav mig erfarenhet för hur jag enklast skulle måla splintercamouflaget på vagnarna. För att få ett korrekt splintercamouflage har jag kopierat en bild ur instruktionshäftet för målning av splintercamouflage http://www.soldr.se/. Jag har justerat storleken så det ska passa vagnarna. Det tryckta camouflaget täckte inte hela vagnen utan jag har fått improvisera lite med hjälp av bilder på olika fordon. Nästa steg var att skära ut fälten för den bruna färgen och sen vända på min maskering och markera fälten med blyerts.

Bild 94. Maskering för bruna fält klar.

Sen kommer terapiarbetet att maskera alla fältens kanter med Tamiya tape. Jag använder speciell smalt skuren tape från Aizu (säljs bl a av ViragoHobby.se) som finns i bredder ner till 0,4 mm. Jag använder mest 0,7 och 1,0 mm bred tape när den skall gå över och täta mot ojämnheter. Är det plana ytor fungerar 1,5 mm bra. Det här momentet tar tid och jag tar det pö om pö och växlar om med annat.

Bild 95. De bruna fälten ska bara täcka ca 6% av totala ytan.

Fälten målas med pensel. Den bruna färgen täcker inte till 100% men det är precis så som det ser ut på förebilden. Fälten på vagnarna på F11 museum är ganska flammiga så det fungerar bra med penselmålning. Troligen var även förebilderna penselmålade. När man tar bort maskeringstapen så blir det en kant som ibland gör det möjligt att frihandsmåla anslutande fält utan tape.

Bild 96. Test med mallen för mörkgröna fälten (Humbrol 30).

Arbetet fortsätter med att tillverka mallen för de mörkgröna fälten. Mallen behöver inte vara helt perfekt utan används bara för att markera fälten med blyerts. Den exakta positionen av alla kanter kommer först när maskeringstapen appliceras. Tapen tätar förvånansvärt bra när den appliceras över lister och upphöjda ventilgaller. Även om det inte ser ut att vara helt tätt så har inte den bruna färgen sugits in under tapen.

27/1-2013

Bild 97. Maskerat för penselmålning med den mörkgröna färgen.

Jag kan villigt erkänna att maskera fälten med tape inte hör till något roligt arbete. Det blir ganska enformigt med tiden. Jag delar upp sidorna och gör inte mer än en sida  per kväll. Inser nu att jag inte kommer att bli klar till april som jag planerade i höstas.

Bild 98.Stabsvagnen klar för sista färgen och dags att ta sig an labvagnen.

Penselmåla med Humbrol 30 går ganska bra. Färgen täcker bra och och den skillnad med matta och mindre matta ytor som uppstår kommer att döljas av det lager mattlack jag avslutar med.

Bild 99. Fälten för mörkgrå (Humbrol 67) tejpade.

Vid tejpning av sista mörkgrå fälten har jag inte brytt mig om mallen utan tejpat ”på fri hand”. Arbetet har känts lite lättare när jag kommit fram till sista lagret.

Bild 100. Penselmålat med 000 pensel efter ordentlig omrörning av färgen.

Humbrol 67 täcker mycket bra och det är lätt att få ett jämnt skikt med penselmålning. Färgen torkar snabbt så jag har kunnat måla hela vagnen utan uppehåll. Man får hålla mycket lätt på de nymålade fälten när man målar de sista partierna.

Bild 101. Tejpen borta och nu återstår bara justeringar av missar och ett lager mattlack.

Vid penselmålning är det mycket viktigt med omrörningen för att det inte ska bildas fält som är flammiga med olika matta ytor. När man tror man har rört färdigt så kör jag lika länge till.

17/3-2013

Bild 102. Många tapebitar blir det för varje färg.

Det har blivit ett uppehåll i byggandet pga resa till Sri Lanka och lite annat som kommit emellan. Besöker du Sri Lanka vill jag absolut rekommendera ett besök på Sri Lanka Airforce Museum som ligger inne på flygbasen vid Ratmalana söder om huvudstaden Colombo.

Nu har jag avslutat arbetet med att måla splintercamouflaget på labvagnen och det känns riktigt skönt att ha avslutat denna målning. Jag har inte räknat antal tapebitar men ett överslag på förbrukad tape så är det säkert  totalt 1500 bitar jag klippt, satt dit och tagit bort.

Bild 103. Stabsvagn med två dörrar till vänster och labvagn till höger.

Efter lite test så har jag använt Humbrol satin och inte helmatt som skyddslager över de matta färgerna. Jag är riktigt nöjd med att jag lyckades lösa problemet med dubbla hjul, precis som förebilden. Nu återstår bara ljusslussar, antenn (som jag monterar som det sista jag gör) och anslutning av AC-slangen till labvagnen.

Bild 104. 25 cm långt är hela ekipaget vilket skulle motsvara 22 m att dölja i skogen.

Precis som torrpassning vid bygge så är det viktigt att prova hur de olika komponenterna tar sig ut tillsammans. På bild 104 så har jag provat uppställningen med serviceskåp på lastbil och labvagn, för att få koll på hur de olika färgerna och mönster ser ut ihop.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Stellan | Svar 26.01.2013 22.02

Heliga bananas vilket slit!

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan