Scania 111 med last

Bild 41. Delar av Undplutonen med labvagn och stabsvagn.
Bild 42. Scania 111 med daghytt.

9/10-12

Bild 43. Mina utgångsmodeller för dragbilarna SCANIA 111.

Undplutonens tre lastbilar är tvåaxliga SCANIA 111 med daghytt och kran. Efter tips hittade jag rätt hytt på en Circus Krone modell. ”Skräplådan” fylls på ganska ordentligt när man plockar delar från olika modeller.

Bild 44. När man limmar ihop olika profiler krävs det spackel i skarven.

Hela kranaggregatet blir ett scratchbygge med olika profiler. Som hydraulslangar använder jag 0,25 mm mässingstråd och sticker in i hål borrade med 0,3 mm borr.

Bild 45. Bakre skärmar på daghytten passade till chassit på 2-axliga modellen.

Flaket på mina modeller var löstagbart och byts ut mot en helt egen konstruktion. Ingen lastbil finns bevarad vid F11 Museum så jag har bara enstaka bilder att utgå från vid måttsättning. Vad jag kan se på bilderna så var lastbilen mycket standard och inga extra lådor.

16/10-12

Bild 46. Alla delar klara för målning.

Alla synliga tillägg och modifieringar jag kunnat se på bilder av lastbilarna har jag infört. Som pluggning av nedre strålkastare, lampa för flak, reflexer, mm. Båda lastbilarna som drar släpen får en nedfälld sida för åtkomst av dörr till serviceskåp och vattensäckar.

Bild 47. Jag återanvänder häftmassan efter lite knådning.

Chassit med flak målar jag i omgångar för att täcka alla ytor. Sidolämmen på flaket ska limmas på plats efter att axel med bakhjul är monterad. Efter målning av bakljus, blinkers, reflexer och dekaler med regnr och skyltar på kranar så lägger jag på ett skyddande lager av Humbrol matt lack. Enligt anvisning bör man täcka de känsliga regnr dekalerna med vattenbaserad lack. Jag har dock inte upptäckt några problem med att använda Humrols lösningsmedel baserade matta klarlack på torra dekaler.

23/10-12

Bild 48. Alla delar klara för montering. Till höger syns gummisäckarna för vätskor till labvagn.

Efter detaljstudering av en teckning över undplutonen upptäckte jag att konstnären har indikerat lådor under lastbilarna. Det verkade så osannolikt att försvaret inte skulle ha beställt extra lådor för att förvara snökedjor mm så jag tillverkade lådor med samma stuk som robotlastbilarna hade. Jag gjorde även test med att knåda till gummisäckar i Cernitlera. Bakas vid 100 grader i 10 min.

Bild 49. Bara lite vädring och mattlack på hjulen återstår.

Av någon anledning så torkar Humrolfärgen mycket långsamt på Cernitleran. Mer än tre dygn innan kladdigheten försvann. Lastbilarna med nerfälld sidolämm lastar serviceskåp och gummisäckar. På bild 49 syns att jag glömde att vädra den nerfällda lämmen som jag haft lösa. Får göras i efterhand med övrig vädring. Insidan på flaket med serviceskåp behöver ingen vädring då inget kommer att synas när skåpet är på plats.

Bild 56. Serviceskåp intill Labvagn vid F11 museum.

12/11-2012

Bild 57. Serviceskåp med AC och omformare för el.

Serviceskåpet blir mitt första försök att måla splinterkamouflage. Bra med lite träning innan jag börjar med vagnarna och flygplanen. Från början hade jag tänkt att använda de målningsmasker jag köpt för 37’orna (Gator’s paint masks) men insåg att både antalet utskjutande detaljer och skillnad i skala gör att det inte är någon bra idé. Återstår att testa alternativen att maska för airbrush eller att maska för penselmålning. Förutom bilderna från F11 museum har jag tagit lite bilder på andra typer av fordon/vagnar med splinterkamo för att ha lite förebilder till de sidor som var svåra att fotografera. Jag har ingen ambition att helt efterlikna just vagnarna och skåpet på F11 museum utan mer att få ett realistiskt utseende.

Bild 58. Målning av splinterkamo (US tan färg) med airbrush förberedd.

Avser att använda de fyra Humbrol färger som Flying colors anger i beskrivning till dekalarken:

  • Grass green  Hu 80
  • US Tan  Hu 118
  • Dark green  Hu 30
  • Tank grey  Hu 67

Först är hela skåpet målat med Humbrol 80, Grass green.

För min första test för måla med airbrush så har jag maskat på samma sätt som jag tillämpat tidigare. Dvs att börja med en smal tejp närmast gränsen och sen fylla på med bredare tape. I detta försök så maskade jag på fri hand och utan att dra några streck för att markera fälten. Även om tejpen är tunn är det viss svårighet att få den smala tejpen att fästa och täta 100% mot utskjutande detaljer.

Bild 59. Maskat för penselmålning på återstående 4 sidor.

Att maskera hela sidan med olika breda tapebitar tog lååång tid och kontakten vid de utskjutande delarna var inte 100%. Beslut att testa penselmålning på de beiga fälten som inte är så breda. Beroende på pigmentet så kan penselmålning ge ett utmärkt resultat ibland svårt att skilja mot airbrush.

Bild 60. Två färger klara och nu återstår mörkgrön och mörka Tank grey.

Färgen var inte riktigt så snäll att penselmåla som jag hade hoppats. Dock inte alls så svår som t ex gul och vissa andra pigment kan vara. Jag har en grön Humrol 226 som är riktigt vattnig och den är inte att tänka på för penselmålning. Jag är min egen domare och bedömer att det är OK att gå vidare med nästa färg.

Bild 61. Maskering för mörkgrön Humbrol 30.

 

Det skulle var intressant att se hur målning av splinterkamouflage gjordes på förebilderna. Vilken färg la man som grund och hur gick maskningen till? Följde man samma ritningsunderlag på alla enheter eller varierade det mellan enheterna? La ut en fråga på IPMS Stockholm hemsida och som vanligt både många klargörande och tips. Dock är jag osäker på var målningen av vagnarna skedde? http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2066

 

17/11-2012

Bild 62. Många tejpbitar för varje färg.

Jag maskerar och målar inte alla sex sidorna på en gång för att kunna hålla skåpet med fingrarna och kunna justera tejpen vid övergången mellan hörnorna. Har studerat en hel del bilder på svenska splinterkamouflage och tycker det verkar finnas skillnader i själva utformningen. På undplutonens vagnar ligger den bruna färgen i smalare sammanhängande fält och på en bild på en vagn från kustartilleriet är det den svarta färgen som är målad i smala sammanhängande fält.

Enligt uppgift ska fördelningen mellan färgerna vara 34% ljusgrönt, 30% mörkgrönt, 30% svart och bara 6% brunt. Då verkar undplutonens målning på vagnar och skåp stämma med instruktionen.

Bild 63. Återstår svart eller rättare sagt Humbrol Tank grey 67.

Funderar fortfarande på hur jag ska kunna snabba upp målningen av vagnarna. Ska testa att skära ut en schablon av en bred maskeringstejp. Jag har kopierat och skalat ner en bild från anvisningen för splintermålning, Anv Mönster (Älskar  förkortningarna i försvaret och kommer aldrig att glömma att socka blå är strumpor. Vad de tjocka vita sockorna hette minns jag inte. Transportabel markradio mottagare kallades i det civila transitor som sen övergick till bergsprängare.)

25/11-2012

Bild 79. Skåpet på plats. En stege för att underlätta åtkomst tillkommer.

Alla fyra färger är nu klara och jag har lagt på ett lager med mattlack. Avser att fortsätta med test för snabbaste sättet att måla splinterkamouflage på vagnarna. Enklast är nog att börja med den ljusgröna färgen då det ska vara så lite av den bruna färgen. Penselmålning efter maskering verkar vara den mest framkomliga vägen. Att maskera tre skikt för målning med airbrush blir för omfattande.

Bild 142. Gummisäckar för råvatten och spillvatten från framkallningsmaskin.

Råvattnet pumpades in i serviceskåpet med pumpen på flaket för temperering och rening för användning i framkallningsprocessen. Tanken i serviceskåpet rymde 1000 l vatten. Spillvattnet pumpades ut till spillvattensäcken med en pump inne i serviceskåpet.

Bild 174. Slangen ska målas med aluminium och sen mörkas ner med brunt.

Serviceskåpet  förser labvagnen med AC för en konstant temperatur och fuktighet. Till Rb68 löste jag problemet med mjuka böjar på ventilationsslang genom att tillverka den i Cernitlera. Den lite smalare slangen från serviceskåp till labvagn gjorde jag genom att stoppa in en ståltråd i en mjuk gummislang och sen böja ståltråden.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Hasse | Svar 19.03.2014 00.53

Aj då, kanske tog för givet att det stora skåpet skulle innehålla lite mer än bara vatten och pump. Såg väldigt likt ut arrangemanget för Rb68 och braggen.

PETER | Svar 17.03.2014 23.20

Den tänkta funktionen av slangen mellan s-skåp och labvagn var att den skulle kunna sitta kvar vid trsp på vintern. Övergavs.Fäkt+element används vid kyla.

PETER | Svar 17.03.2014 23.11

Labvagnen har 2st ac aggregat,stabsvagne1st ,serviceskåpet har bara webastovärmarens kallventsläge att tillgå.

peter | Svar 17.03.2014 23.04

Hej igen.Enda uppgiften serviceskåpet har är att förse labvagnen med råvatten och ta emot avloppsvatten därifrån. Ingen AC.

Peter | Svar 14.01.2013 19.52

Vattensäckarna låg på elverksbilen.Råvattnet pumpades in i serviceskåpets 1000l tank med lös elpump. Avloppet pumpades ut med serviceskåpets egen avloppspump.

peter 15.01.2013 21.50

Avloppet kördes bort pga dess värmesignatur.Att ett lagom ljummet elverk fanns 30m bort o lyste som en strålkastare på värmefilmen tror jag inte man löste.

Hasse 14.01.2013 22.16

Aha, man pumpade in vattnet i serviceskåpet för rening och antar jag temperering. Och avloppsvattnet gick till säck på lastbil och inte ut i terrängen?

Peter | Svar 14.01.2013 19.24

Kranarna på111 bilarna användes aldrig . Vanliga civila fastflaksbilar utan kran var krigsplacerade på undpluton. Vi hade 2 st 111 och en scania50 på övning.

Hasse 14.01.2013 22.23

Verkar vara lite olika med kronbilar och inmönstrade vid F13 & F21. Jag har t ex fått olika bud om bilarna för persontrp. Både Volvo och VW buss. TACK!

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan