Bygge av Lastterrängbilar (Ltgb)

Volvo TL31, Ltgb 934 var standard dragbil i olika LV-organisationer. Tillverkad 1956-1962.

Bilder på luftvärnsförband under 50-60 talet visar på många olika typer av lastbilar. Antalet tillgängliga lastterrängbilar inom luftvärnet motsvarade långt ifrån behovet vid eventuell beredskapshöjning eller mobilisering utan man planerade att rekvirera ett stort antal civila dragfordon.

En GMC lastterrängbil från Lv3 som halkat lite snett.

Den bil jag helst skulle vilja ha med i mitt diorama är Ltgb 934, men då den inte finns som modell så har jag beslutat att använda olika modeller av GMC terrängbil m/46 (Ltgb 936) som också finns med på bilder från luftvärnsförband (se höger). Jag fick en uppgift att GMC-lastbilen användes sporadiskt ända till 1976.

Urvalet på modeller med lastterrängbilar att utgå ifrån är stort.

Jag har valt att använda 3 fabrikat av modeller att ha med som dragfordon i dioramat. Delvis för att det är modeller jag har haft i min "stash".

-  Pegasus US Army truck (säljs i fpk om två), 4 st. Har ej winsch
-  Airfix GMC Truck, 4 st.
-  PST GMC CCKW 353 och Studebaker US6 (gjorda med samma verktyg), 2 st.

Pegasus modell kan byggas mer eller mindre OOB (Out Of the Box). Airfix modellen kräver scratchbygge av hytt då de GMC lastbilar som köptes in till Sverige som surplus  försågs med hytt och värmesystem. Jag har sett olika varianter på hytt och de är ganska "kantiga". PST modellerna kan också byggas mer eller mindre direkt ur lådan men har möjligheten att ha en öppen motorhuv med synlig motor vilket jag kommer att nyttja.

Jag begränsar antalet lastbilar i dioramat till 10 st trots att det skulle krävas 12 dragfordon för de komponenter som jag har med i dioramat.

Pegasus modell

Pegasus US Army truck är en version utan vinsch och saknar rutor, backspeglar, mm.

Den förändring/detaljering jag gör på Pegasus modellen är att lägga till rutor, backspeglar samt små fönster i presenningen. Dessutom byter jag de mycket tjocka stänkskydden till  0,25 mm styrenplast. Vindrutan tillverkar jag av klarplast som jag klipper och filar till rätt storlek för att sen limma fast med Micro Kristal Klear. Sidorutorna löser jag på enklast möjliga sätt med bara Micro Kristal Klear. Inte så snyggt men snabb och enkel  lösning vid bygge av många modeller. I detta fall var storleken på sidorutorna på gränsen till att det fungerade med Micro Kristal Klear.

Airfix modell

Airfix modellen av GMC truck har ett ganska detaljerat chassi med drivlina och fjädring.

Även om det inte kommer att synas på en fastlimmad bil så kan jag inte låta bli att förbättra underredet. Motorhuven från byggsatsen kan jag använda som den är. Jag gjorde två olika modeller på hytter som jag dock inte blev så nöjd med. Ett tredje försök tyckte jag var acceptabelt.

Slutlig utformning av hytt och sidofönster.

Till vindruta tar jag den existerande i byggsatsen. Airfix modellen har vinsch och det skapar möjlighet till en liten scen med vinschning i dioramat. Jag försöker skapa så många scener som möjligt och så mycket som möjligt att upptäcka i dioramat.

Hytten fylld med en liten tuss med enskikts pappersnäsduk för att skydda inredning och insida vindruta.

Efter målningen kommer det som jag tycker är riktigt roligt, dvs detaljering på olika sätt. Bakljus, reflexer, mil regnr, kompanimärken samt vädring.

Passformen på Airfix modellens presenning var inte den bästa (väl bred) och jag gjorde ett försök att pressa ihop kapellet och limma med epoxilim.

Jag befarade att inte ens epoxilim skulle hålla ihop  det breda kapellet och mycket riktigt så släppte det på ena sidan. Det är ingen större katastrof då det helt enkelt får se ut som det blåser från Ålands hav och lyfter kapellet lite från flakets sida.

PST modeller

Båda PST modellerna var utrustade med vinsch.

Bygget av de två PST modellerna skiljde sig inte så mycket från Pegasus förutom detaljering av motorrumen. Här valde jag att inte lägga in klarplast som rutor utan lämnar dessa öppna.
För att kunna ha ett öppet motorrum så var jag tvungen att lägga in en torpedvägg mot kupéen.

Jag tog mig lite frihet och antog att PST modellerna hade fått lite modifieringar vi Milo-verkstaden i Norrtälje. Den ena modellen gjorde jag utan kapell och med förhöjda bågar. Den andra har ett kapell utan fönster.

Detaljerad PST modell med kapell.
Detaljerad PST modell utan kapell.

Det enda som återstår nu före inplacering i dioramat är att stoppa in lite synlig last som tunnor och lådor på någon eller några av de lastbilar som har ett öppet kapell baktill.

PST modellerna med lite vädring på hjul och nedre delarna.
färdiga lastterrängbilarna från Pegasus t.v. och från Airfix t.h. med lite olika detaljering.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Leif Hellström | Svar 12.12.2018 23.43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

12.12 | 23:43

1967 fanns inga GMC kvar i luftvärnet. Den kantiga hytten du gjort är mest lik de som fanns i kustartilleriet; armén hade inga som såg ut så.

...
27.09 | 20:27

Det är den genomsläppliga illusionen av tunna rör eller nät som är svår att skapa. Har gått och hoppats på att hitta en blisterförpackning med rätt mått. Icke!

...
27.09 | 06:35

Imponerande bygge. Jag tror att du Har överträffat dig själv denna gång. Skulle denna etsning fungera som parabolantenn?

https://www.ebay.de/itm/1-144-Toms-Modelworks-Photo-Etch-SK-2-Radar-Screen/323187285937?epid=21017538987&hash=item4b3f769fb1:g:XJMAAO

...
15.02 | 13:23

Tack för alla snälla kommentarer Mats. Hoppas snart få fart på mitt LV-akan diorama. Sen finns det planer på ett PJ-21 diorama (FV mobila radarsystem).

...
Du gillar den här sidan